tiistai 13. toukokuuta 2014

Grani Lapissa

lappi1 Olimme Lapin-kurssilla 2. - 7.9.2013. Mukana oli noin 20 opiskelijaa Kauniaisten lukiosta ja noin 20 opiskelijaa Grankulla Samskolasta. Matka alkoi koulun pihalta kuudelta aamulla, ja perillä Äkäslompolossa olimme vasta myöhään illalla. Bussissa tutustuimme toisen lukion oppilaisiin ja pidimme esitelmiä. Äkäslompolossa yövyimme mökeissä, jotka olivat aivan Yllästunturin juuressa.

lappi3Päivisin vaelsimme tuntureilla ja kävelimme upeissa maisemissa. Sää oli viikolla mahtava, takin kanssa tuli jopa liian kuuma. Kuuma tuli varsinkin, kun kiipesimme eräälle todella korkealle tunturille, mutta lopuksi saimme olla erittäin ylpeitä itsestämme. Päivittäisten vaelluskierrosten jälkeen saavuimme mökeille, joissa lämmin ruoka oli jo odottamassa. Ruuan jälkeen saunoimme ja me rohkeimmat kävimme uimassa lammessa, jonka lämpötila pysyy 4 asteessa ympäri vuoden. Uiminen oli virkistävää rankan päivän jälkeen! Iltaisin kuuntelimme yhdessä musiikkia ja pelasimme korttia. lappi4

Viikon aikana myös meloimme ja yövyimme teltassa yhden yön. Vaellus telttapaikalle oli viikon pisin ja raskain koitos, sillä jouduimme kantamaan mukanamme kaikki tavaramme sekä ruokatarvikkeet. Telttojen lähellä oli nuotiopaikka, jossa vietimme yhdessä iltaa ja paistoimme makkaraa ja vaahtokarkkeja. Reissun aikana opin esimerkiksi sen, kuinka tehdä ruokaa trangialla, miten tunturit ovat syntyneet, sekä sen, että kävelymatka koulultamme Koivuhovin juna-asemalle ei ole oikeasti niin kovin pitkä. Viikko oli upea kokemus, ja se lisäsi ryhmähenkeä kaikkien meidän kurssilaisten kesken. Vaikka välillä halusin heittää hanskat tiskiin ja olla kävelemättä enää yhtäkään askelta, mikään ei voittanut tunnetta, kun juoksimme viimeiset sata metriä viikon viimeistä vaellusta!